31 mars 2011

Gruppdynamik - FIRO eller Wheelan?

UGL-Utveckling av Grupp och Ledare- är Sveriges populäraste och mest kända ledarutbildning. Kursen ger, utöver mycket annat, en unik upplevelse av hur en grupp utvecklas under en intensiv kursvecka. FIRO-teorin har varit den bärande teorin för UGL, som är försvarets grundläggande ledarutbildning. I den senaste versionen av UGL, UGL2008, har FIRO ersatts med Susan A Wheelans teori om gruppdynamik, IMGD,an Integrated Model of Group Development.

FIRO teorin formulerades på 1950-talet av den amerikanska psykologen och forskaren Will Schutz. FIRO står för Fundamental Interpersonal Relations Orientation och är en teori om mellanmänskliga relationer på grupparenan. Teorin handlar om våra behov av att känna oss betydelsefulla, kompetenta och omtyckta. Will Shutz fann att alla människor har dessa behov men i olika styrka hos olika individer och också i olika styrka beroende på mognaden i gruppen. När svenska försvaret ville förnya sin ledarutbildning på 1980-talet kom de i kontakt med Will Schutz och hans teori. I den utbildning man skapade, UGL, gjorde man, med FIRO som grund, en pedagogisk modell för hur en grupp utvecklas. När UGL började spridas till den civila marknaden i Sverige under 90-talet kom FIRO att betraktas som en grupputvecklingsteori i vårt land.

Försvarshögskolan, som förvaltar och utvecklar UGL-konceptet, gjorde den senaste uppdateringen 2008. Kursen förändrades i flera avseenden: handledarna fick en annan roll, nya uppgifter tillkom och andra förändrades. Kursen skulle också få en bättre vetenskaplig förankring. I den nya versionen, UGL2008, finns FIRO kvar som en teori om mellanmänskliga relationer, medan man har tagit in Susan Wheelans teori som grupputveckling i konceptet. Susan Wheelan är en nu verksam psykolog, forskare och konsult i USA, som har stor praktisk erfarenhet av att arbeta med grupper.

Vad är då skillnaden mellan FIRO som grupputvecklingsteori och Wheelan´s IMGD?

FIRO hade tre faser: Tillhöra, Rollsökning och Samhörighet. Dessutom hade försvaret lagt till två övergångsfaser: gemyt och idyll.

IMGD har fem faser: Beroende och tillhörighet, Skenbart oberoende och konflikt, Tillit och struktur, Genomförande och effektivitet och Gruppens upplösning.

Om man vill jämföra teorierna kan man säga att Wheelans´s första tre faser motsvarar faserna i FIRO, men hon har också utvecklat kriterier för en effektiv arbetsgrupp i den fjärde fasen och har studerat vad som händer när gruppen närmar sig upplösning, den femte fasen. Man kan säga att FIRO-modellen, som den har använts, fungerar i en experimentell grupp, medan Wheelans modell går att applicera på hur gruppdynamiken utvecklas och förändras i arbetslivet.

Blir du nyfiken på att uppleva gruppdynamik under en veckas intensiv samvaro? Gå en UGL-kurs! På vår hemsida www.scilla.se kan du se vilka veckor och orter som är aktuella och läsa mer om UGL och oss handledare.
Välkommen att höra av dig för mer information.

Ha en fin dag!
Elisabeth

15 mars 2011

Våga fråga!

"-Om någon verkar må dåligt: Våga fråga! Nu förstår jag att det fanns de som anade att jag inte mådde bra, men de frågade inte. Om de gjort det hade det varit lättare för mig att berätta om våldtäkten och få hjälp."
Säger Veronica i en intervju i DN den 1 mars 2011

Min erfarenhet som chef har lärt mig vikten av att våga ställa frågor. Men vi är ofta "hänsynslöst hänsynsfulla". Vi undrar över problem vi ser i vår omgivning och vad de kan bero på, men vågar inte fråga. I stället pratar vi med andra om den person som berörs och spekulerar i orsaken. Därigenom undandrar vi både den personen och oss själva en lösning på problemet. Vår "hänsynsfullhet" är i själva verket oro för den reaktion som kan komma och rädsla för att vi, när vi ser sanningen, tvingas agera i någon riktning. Vi hoppas problemen skall lösa sig av sig själv.

Några frågor som är viktiga för dig som chef att ställa i vissa situationer:

- Hur mår du egentligen?
- Hur har du det hemma?
- Dricker du mer än du borde?
- Hur trivs du här på jobbet?
- Vad är du missnöjd med?
- Är du arg på mig?
- Kan du acceptera att jag är din chef?
- Berätta varför du.....?

Den fråga du ställer kanske inte blir besvarad, men du har i alla fall ställt frågan och kan ha satt en boll i rullning. En dag kanske din medarbetare kommer till dig självmant och vill berätta. Att fråga är att bli tydlig i sin kommunikation och att visa engagemang.

Vill du träna dig i att bli tydligare i din kommunikation? Anmäl dig till en UGL-kurs. Läs mer om våra UGL-kurser och kursdatum under fliken UGL på www.scilla.se.

Hälsningar från Umeå i strålande marssol!
Elisabeth

01 mars 2011

Hur skapa arbetslust? Tio tips till chefen!

1. Rätt person på rätt plats
Se till att var och en har arbetsuppgifter som medarbetaren passar för och trivs med.

2. Stimulera till utveckling
Ge nya uppgifter, men i lagom takt så att medarbetaren inte förlorar fotfästet. Varje medarbetare behöver sin egen utvecklingstakt.

3. Delegera arbetsuppgifter
Våga släppa ifrån dig även uppgifter som du själv tycker är roliga – det finns alltid nya utmaningar för dig.

4. Visa omvärlden
Ge medarbetarna möjlighet att inhämta intryck från omvärlden, se vad som rör sig inom området, följa med på kundbesök m m för att få idéer och också mäta sin egen kompetens i förhållande till omvärldens krav.

5. Minska sårbarheten i verksamheten
Se till att minst två medarbetare klarar varje uppgift. Därigenom stimulerar du till samarbete och utveckling samtidigt som kompetensen i gruppen ökar. (Om fler klarar uppgiften riskerar du inte heller att falla till föga för hot från en medarbetare, som du inte kan undvara).

6. Underskatta inte kafferastens betydelse
Kafferasten är en utmärkt stund för informationsutbyte om aktuella arbetsuppgifter, men också ett forum för att lära känna varandra genom annat småprat, vilket stärker sammanhållningen i gruppen. För många är samvaron med arbetskamrater den viktigaste trivselfaktorn i arbetet.

7. Ge små belöningar vid oväntade tillfällen
När något har gått bra, bjud på en liten överraskning (t ex tårta, biobiljett, gemensam lunch eller annat). Tänk på att en förmån är en förmån när den införs, sedan en rättighet. Därför skall belöningen komma vid oväntade tillfällen. Belöna hellre gruppinsatser än individuella prestationer, vilket kan skapa konkurrens.

8. Se varje medarbetare
Uppmärksamma varje medarbetare, inte bara dennes prestationer utan också hur medarbetaren mår. Fråga om du ser tecken på nedstämdhet! Ge feed-back och framförallt beröm önskvärt beteende och förbättringar (även om de är små). För dialog även mellan medarbetarsamtalen.

9. Var ibland dina medarbetares "tjänare"
När du har tid och möjlighet – hjälp till där det behövs. Visa omtanke!

10. Gör gärna något trevligt tillsammans på fritiden, men....
...tänk på att många av dina medarbetare har sin fritid fullt intecknad för aktiviteter i hem och med familj och orkar kanske inte avsätta ytterligare tid för samvaro med arbetskamraterna – hur gärna de än vill. Det viktigaste är ändå att ha trevligt när man faktiskt arbetar.

Behöver du fylla på din egen arbetslust? Följ Rickard Olssons råd i Vem vem mest i TV i går kväll: "Om du vill bli bedövad av svensk natur, åk till Abisko. Väldigt vackert!". Då kan du också förena nytta med nöje - gå en UGL-kurs i Abisko samtidigt! Vi har tre platser kvar på UGL-kursen i Abisko 4-8 april. Dessutom flera sommarkurser. Passar inte det har vi också UGL-kurser på vackra platser i Skellefteå och på Höga kusten. Läs mer under fliken UGL.

Soliga vårvinterhälsningar!
Elisabeth