30 juni 2011

Hur bli en god medarbetare? Tips!

"Det har skrivits så mycket om ledarskap att det skulle krävas åtminstone ett stort bibliotek för att få plats med alla böcker, tidskrifter, magasin och annat material som behandlar ledarskap. Det material som finns om medarbetarskap skulle däremot få plats på ena hörnet av mitt skrivbord."
Susan A. Wheelan i boken Att skapa effektiva team. En handledning för ledare och medlemmar

Hur skall jag bete mig för att vara en god medarbetare? (enligt Susan Wheelan)

1. Skyll inte på andra för det som är grupproblem!
Vi vill gärna ha någon att skylla på när det går dåligt, medan vi gärna tar ansvar när det går bra. Alla, såväl ledare som medarbetare, bär ansvar i både med- och motgång.

2.Uppmuntra klargörandet av mål, roller och uppgifter!
När du inte förstår vad som pågår, fråga! Ställ frågor inte bara till ledaren utan också till gruppen.

3. Bidra till att varje medlem i gruppen blir hörd.
En del pratar mycket, andra behöver bli inbjudna i dialogen. Se till att alla får möjlighet att göra sin röst hörd.

4. Fokusera samtalen på föreliggande uppgifter.
När diskussionen svävar ut, återför den till fördelning och utförande av gruppens uppgifter.

5. Ge varandra erkännande och stöd för goda förslag och idéer.
Beröm som medarbetare ger varandra är särskilt värdefull för gruppens utveckling och sammanhållning.

6.Främja ett effektivt sätt att lösa problem och fatta beslut.
Lokalisera problemet, diagnostisera problemet, fatta beslut, acceptera och genomför beslutet.

7. Underlätta ledarens ansträngningar för att få gruppen att nå målen.
Anmäl dig frivilligt till uppgifter som behöver lösas, ställ klargörande frågor, ge ledaren råd när så krävs .

8. Var villig att kompromissa och förhandla med andra för att nå målen.

9. Tala positivt om gruppen när du pratar med andra utanför gruppen.

10. Ha en god attityd!
Goda attityder är att göra ett bra jobb, inte klandra andra, ta ansvar för gruppen. Dåliga attityder är att begära att ledaren skall ersättas, att säga att gruppmöten är värdelösa, att hålla tyst om det som bör sägas.

Alla, såväl ledare som medarbetare, måste ha årorna i vattnet och ro åt samma håll för att gruppen skall nå sina mål, säger Susan Wheelan. Läs gärna hennes bok. Den är lättläst med drastiska formuleringar. Du får också enkla checklistor för att avläsa i vilken fas din grupp befinner sig.

Vill du vara med och träna på dessa tips under en UGL-kurs? Vi erbjuder kurser i Abisko, på Höga Kusten och i Skellefteå. Gå in på www.scilla.se och läs under fliken UGL. Eller skicka ett mail till info@scilla.se, så får du veta mer.

Ha det härligt i solskenet!
Elisabeth Berggård