25 maj 2012

Myter om hur du skall motivera dina medarbetare

Tidningen Chef har listat nio vanliga managementknep som chefer tror är motiverande och lönsamma. Nedan ser du några av dessa knep som inte fungerar och kanske rent av motverkar sina syften:
  • Utse månadens medarbetare
    Du lyckas sänka humöret på de andra medarbetarna som drar slutsatsen att de inte duger
  • Sikta mot stjärnorna
    Medarbetare kan ibland klara det omöjliga, men de som pressas för hårt tappar sugen i förtid.
  • Prestationsmätningar och topplistor
    Rankingar är nollsummespel. När topplatserna är fyllda är alla andra lägre rankade oavsett hur bra de har jobbat. Systemet motverkar lagarbete.
  • Överskatta de smarta och begåvade
    Du betalar för beteenden, inte för begåvning. Värdet ligger i hur folk använder sina hjärnor, inte vilken IQ de har.
  • Sandwichmetoden
    Chefer uppmanas ibland bädda in kritik genom att först ge beröm, sedan kritik och sedan avsluta med beröm. Använder du den metoden inser dina medarbetare att varje gång de får beröm kommer det att vankas obehag.
Läs hela listan om myterna och kommentarerna till dessa på tidningen Chefs webb! Klicka här: http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/nio-myter-om-att-motivera/?utm_campaign=126718_Chef_till_chef_v_20_-_tors&utm_medium=email&utm_source=kundmaster-All_Recipients

På en UGL-kurs får du träning i att ge feedback på ett konstruktivt sätt. Vill du vara med? Boka en UGL-kurs med midnattssol eller höstglöd i Abisko! Läs mer om UGL, om oss och våra kursgårdar på www.scilla.se . Har du frågor, kontakta oss gärna per mail info@scilla.se .

Njut av pingstens ljuva tid!
Elisabeth Berggård


02 maj 2012

Inte win-win utan pay-pay!

"För att hantera en konflikt handlar det sällan om att nå en win-win situation utan snarare om pay-pay," säger Thomas Jordan, forskare och lärare i konflikthantering vid Göteborgs universitet.

På kurser i förhandlingsteknik och konflikthantering får vi lära oss, att det optimala är att nå en win-win situation dvs båda parter uppnår sina mål och får alla sina önskemål tillgodosedda. Visst kan det vara något att sträva efter, men hur realistiskt är det? Hur lång tid och hur mycket kraft kan vi ägna åt problemet för att uppnå den optimala lösningen - om vi någonsin gör det? Thomas Jordan säger att i hantering av konflikter får vi räkna med "pay-pay" dvs båda parter får göra avkall på vissa saker för att få konflikten ur världen eller åtminstone kyla ned den. Du kan läsa mycket om konflikthantering på den här sidan från Göteborgs universitet:http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se/.

På en UGL-kurs hanterar vi de konflikter som uppkommer i gruppen under veckan. Vill du uppleva UGL i storslagen fjällvärld med lövsprickning och midnattssol? Vi har platser kvar på vår kurs på Abisko turiststation 11-15 juni. Maila oss på info@scilla.se om du vill ha mer information.

Sköna maj-hälsningar! Elisabeth