19 augusti 2014

Myten om värdegrunden

"Att värderingar påverkar beteenden är en myt. Inlärningspsykologin visar snarare på motsatsen, det är beteenden som skapar värderingar."

Det skriver Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, i en artikel i tidningen Personal & Ledarskaps majnummer. Leif är författare till boken OBM-Ledarskapets psykologi. I den menar han att vi människor inte styrs av kommunikation, d v s vad vi blir tillsagda att göra eller vilka värderingar ett företag sägs ha. Vi styrs i stället av vilka konsekvenser vårt beteende får. Om vi gör något som resulterar i beröm, så gör vi mer av detta. Om vi får kritik, slutar vi kanske med det beteendet, men för att göra mer av vad andra önskar av oss, måste vi få uppskattning för detta. Beteenden som uppskattas, sprider sig och blir norm/värdering i företaget.
OBM står för Organizational Behavior Management, en teori om hur man ska leda med fokus på beteende och konsekvenser. OBM är enkelt i teorin, men svårare i praktiken, eftersom vi måste ändra vårt eget beteende. Scilla har tidigare arrangerat tre mycket uppskattade kurser i ämnet med Leif Andersson som kursledare. I höst erbjuder vi en kurs igen med Leif i Luleå den 4-5 november.  För mer information eller anmälan till kursen, kontakta oss på info@scilla.se.   eller på telefon 070-299 78 28. Antalet platser på kursen är begränsat. Anmäl dig senast 30 september.

Elisabeth Berggård
Scilla Chefsstöd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar