16 augusti 2015

Skick och oskick på jobbet

"Vid konflikter har alla rätt - sett från sin synvinkel"
Citatet kommer från boken Skick och oskick på jobbet av Jan Atle Andersen. "Konflikt betyder sammanstötning" skriver han. Men sammanstötning innebär också kontakt. När vi hanterar våra konflikter konstruktivt, får vi bekräftelse på att vår relation tål stötar. Olösta konflikter medför däremot obehag och motvilja, bitterhet, ilska och lidande.

"Allt kan sägas till alla - bara det sägs på rätt sätt. ...........Vänlighet som strategi är en överväldigande kraftfull metod, och ett gott vaccin mot konflikter" är citat ur boken.

Sund kommunikation är grunden för att hantera konflikter. För detta behövs regler. Här är några regler ur boken:

- Jag talar för mig själv. Säg JAG - inte vi, alla, man, det. Konflikter växer om man blandar in andra.

- Jag har rätt att visa känslor. Äkta känslor, som vi erkänner och uttrycker, dämpas i intensitet och går fortare över.

- Jag är här och nu. Fokus ska ligga på det obehag som existerar här och nu, inte det som en gång skedde.

- Jag undviker formuleringen "Jag känner att...". Man kan inte känna "att". Bättre säga jag tror, jag tolkar.

- Jag berättar om vad jag behöver, i stället för att kritisera. Förebråelser döljer otillfredsställda behov.

- Jag undviker att använda anonyma yttre källor. Den som bryter mot denna regel står inte för sina åsikter.

- Jag har rätt att fråga, men kan inte kräva svar. Vid konflikter är det viktigt att vara trygg. Vi får själva bestämma när vi ska tala. Det är legitimt att säga "Den frågan vill jag inte svara på."

Boken är lättläst och konkret och vänder sig till alla som vill lära sig mer om konflikthantering.

På UGL-kurser hanterar vi konflikter som uppkommer med redskap såsom att ge och ta emot feedback på rätt sätt, att lyssna aktivt, att försöka förstå och att ge uttryck för sina känslor och behov. Vill du vara med och träna på detta? Vi har platser kvar på höstens UGL-kurser i Abisko och Skellefteå. Läs mer på www.scilla.se eller maila oss på info@scilla.se för mer information.
 
Elisabeth Berggård
Scilla Chefsstöd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar