22 januari 2010

Beröm dina medarbetare mer!

Beteende styrs av konsekvenser, inte av kommunikation. Beröm dina medarbetare för det beteende du vill se mer av. Beröm är den effektivaste och billigaste belöning jag kan ge mina medarbetare - och ändå är det så uppskattat. Detta och mycket mer tar författarna Leif E Andersson och Mira Klintrot upp i sin bok OBM - Ledarskapets psykologi. OBM, Organizationel Behaviour Management, är ingen ny ledarfilosofi utan har sin grund i 100-årig forskning om beteende hos människor och djur. Författarna förklarat enkelt och pedagogiskt hur inlärning går till, varför vi gör som vi gör och varför lön, mål och värdegrundsarbete inte är effektiva styrmedel. De tar upp konkreta exempel från arbetslivet och ger tips om hur vi skall göra för att leda på ett bättre sätt.

Ur boken: "Du kan styra dina medarbetare effektivt utan att använda konstruktiv kritik. Om du blir bra på att ge beröm kommer det även att påverka de beteenden du vill se mindre av. Det sker på två sätt, dels genom att medarbetare börjar göra mer av det som ger beröm, vilket ger dem mindre tid till mindre bra beteenden."

Eller som en av mina chefer sa för 20 år sedan:"Jag tror inte det är så bra med kritik. En gång när jag kritiserade en medarbetare, var denne arg på mig i två år. Det är bättre att berömma dem för det, som de gör bra. Då glömmer de bort att göra det, som de är sämre på."

Läs boken och låt dig inspireras!
Lycka till!/Elisabeth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar