15 mars 2011

Våga fråga!

"-Om någon verkar må dåligt: Våga fråga! Nu förstår jag att det fanns de som anade att jag inte mådde bra, men de frågade inte. Om de gjort det hade det varit lättare för mig att berätta om våldtäkten och få hjälp."
Säger Veronica i en intervju i DN den 1 mars 2011

Min erfarenhet som chef har lärt mig vikten av att våga ställa frågor. Men vi är ofta "hänsynslöst hänsynsfulla". Vi undrar över problem vi ser i vår omgivning och vad de kan bero på, men vågar inte fråga. I stället pratar vi med andra om den person som berörs och spekulerar i orsaken. Därigenom undandrar vi både den personen och oss själva en lösning på problemet. Vår "hänsynsfullhet" är i själva verket oro för den reaktion som kan komma och rädsla för att vi, när vi ser sanningen, tvingas agera i någon riktning. Vi hoppas problemen skall lösa sig av sig själv.

Några frågor som är viktiga för dig som chef att ställa i vissa situationer:

- Hur mår du egentligen?
- Hur har du det hemma?
- Dricker du mer än du borde?
- Hur trivs du här på jobbet?
- Vad är du missnöjd med?
- Är du arg på mig?
- Kan du acceptera att jag är din chef?
- Berätta varför du.....?

Den fråga du ställer kanske inte blir besvarad, men du har i alla fall ställt frågan och kan ha satt en boll i rullning. En dag kanske din medarbetare kommer till dig självmant och vill berätta. Att fråga är att bli tydlig i sin kommunikation och att visa engagemang.

Vill du träna dig i att bli tydligare i din kommunikation? Anmäl dig till en UGL-kurs. Läs mer om våra UGL-kurser och kursdatum under fliken UGL på www.scilla.se.

Hälsningar från Umeå i strålande marssol!
Elisabeth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar