12 januari 2014

Vänlighet lönar sig!

Att ha ovänner tar energi - motmedlet är vänlighet!
År 1809 var Sverige i krig med Ryssland. Den ryska armén invaderar från norr och når Skellefteå. Sedan de besegrat den svenska hären på Lejonströmsbron, Sveriges äldsta träbro, intar den ryske generalen Schuvaloff prästgården och gör den till sitt högkvarter. Prostfamiljen har flytt, men värdinnan Margareta Renhorn stannar kvar. Hon tar så väl hand om de ryska officerarna, att de skonar prästgården från att brännas ner, när de drar vidare. På Scillas UGL-kurser i Skellefteå  kan vi i dag njuta av läcker mat och gott fika i prästgården, som ryssarna skonade tack vare värdinnans goda kokkonst och vänlighet.

Har du någon du har svårt för, en person du undviker? Man behöver inte alltid "prata ut" om det som skaver och irriterar. Det kan räcka med ett vänligt ord eller ett beröm. Din motpart blir glatt överraskad, er relation tinas upp och din energi kan riktas mot mer konstruktiva mål. "För mig får folk vara som dom är" sa en gång en av mina medarbetare. Jag behöver inte spilla min energi på att andra inte är som jag vill. Jag kan välja nivån på vårt samarbete och umgänge. Och det kostar inget att visa vänlighet även mot dem jag inte gillar. Testa Margareta Renhorns strategi!

Vill du vara med på UGL-kurs på Stiftsgården i Skellefteå och njuta av den goda mat och vänlighet som erbjöds de ryska officerarna? Stiftsgården ligger idylliskt intill Skellefteälven och dess promenadstråk, landskyrkan från 1300-talet och den gamla "bonnstan", kyrkstugorna som bönderna byggde för att övernatta i vid storhelger och kyrkobesök. Vi bor i moderna, fräscha rum i kursgården, avslutningsmiddag på torsdag äter vi i källarvalv från 1600-talet. Du tar dig enkelt till Stiftsgården med bil, flyg från Arlanda/flygbuss, med tåg eller buss. Hör av dig till info@scilla.se , så skickar vi mer information och en kursinbjudan.

God fortsättning på 2014!
Elisabeth Berggård
Scilla Chefsstöd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar