16 april 2014

Att våga - eller inte?

"Forskningen pekar mest på att självkänsla är ett resultat av att man klarar utmaningar och har goda relationer, i stället för tvärtom." Det säger psykologen Martin Forster i en artikel i Dagens Nyheter den 26 mars. Han har skrivit boken "Jag törs inte men gör det ändå" om hur man kan hjälpa barn att övervinna sin rädsla för att de skall våga göra det som de själva vill eller måste göra.

Jag befann mig för många år sedan på en äventyrsanläggning med några kollegor. Vi fick möjlighet att gå en höghöjdsbana mellan trädtopparna. Jag vägrade eftersom jag är höjdrädd. En av mina kollegor försökte övertala mig. Hon menade att om jag utmanade mig själv och gick banan, skulle jag också våga göra annat i mitt liv som jag är rädd för. Jag svarade då att det kan jag väl göra direkt om jag vill, utan att ta omvägen via en höghöjdsbana.

Martin Forster säger i artikeln "Målet är ofta jag skall inte vara rädd. I stället kanske man ska se som ett mål att man ska kunna göra det man vill, även om man är rädd. Forskning tyder på att självkänslan då kan komma på köpet." Man behöver inte heller utmana alla slags rädsla. Ibland är det befogat att vara rädd.

Som förälder kan man hjälpa och uppmuntra sitt barn att kunna göra saker som det själv vill eller måste göra men inte vågar. Det kan stärka barnets självkänsla. (Det torde också gälla i förhållande mellan chef och medarbetare.) Läs artikeln i DN här.

En utmaning att gå UGL? Det finns rykten om UGL- att det är en tuff och jobbig kurs. Visst, det är långa dagar, intensivt och man vet i förväg inte vad som skall hända, då kursen är upplevelsebaserad. Men det är inte "farligt" att gå UGL. Det "farligaste" vi gör är att träna oss i kommunicera direkt och klart med varandra. På en seminariedag för UGL-handledare sa vår föreläsare: "På UGL kan man inte göra rätt, inte heller göra fel, man kan bara lära sig." Man bör dock inte gå kursen när man är i en akut livskris. Det finns inte mycket utrymme för lärande om ens tankar och fokus ligger utanför kursen. "Jag känner mig modig och stolt över att jag vågade utsätta mig för det här", skrev en deltagare efter en UGL-kurs. Deltagare som har farhågor kring kursen ser ganska snart under kursveckan att dessa är ogrundade, att det inte handlar om att "bryta ner och bygga upp", utan att utmaningen ligger hos en själv att våga säga vad man tycker och tänker.
Intresserad? Läs om våra UGL-kurser i Stockholmsområdet, i Skellefteå eller Abisko på vår hemsida www.scilla.se .
Elisabeth Berggård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar