20 september 2014

Vi har inte betalt för att vara på jobbet.

"Vi har betalt för att göra rätt saker , på rätt sätt, vid rätt tillfälle och i rätt mängd."

Detta skriver Leif E. Andersson i sin bok OBM-Ledarskapets psykologi. Det är beteenden som skapar resultat, men de flesta av oss har svårt att se skillnad på beteenden och egenskaper. Även om jag är lat kan jag göra ett bra jobb. För att veta vad som är beteende kan vi göra "död mans test" - det som en död man kan göra är inte beteende. En död man kan åka buss, däremot inte kliva på bussen. En död man kan vara på möte men inte komma i tid. För att nå framgång som ledare, måste jag lära mig se och påverka beteende. Feed-back är det enklaste sättet att påverka beteende. Att ge beröm för beteende jag uppskattar, är det starkaste medlet för att styra andra.


Om detta handlar OBM, Organizational Behavior Management. OBM kan sägas vara KBT tillämpad på organisationer och ledarskap. Vi har engagerat Leif Andersson att hålla kurs i ämnet den 4-5 november i Luleå. Det blir fjärde gången Leif håller denna kurs för våra kunder - en kurs som har varit mycket uppskattad. Under kursen får du konkreta tips på hur du kan påverka beteende och du får möjlighet att fundera över hur du ska hantera dina egna situationer med hjälp av OBM. Leif medverkar som ledarskapsexpert i tidningen Chef och har också hållit motsvarande kurser i Stockholm.
För mer information eller anmälan, kontakta oss på info@scilla.se eller på telefon 08-624 08 28 alt. 070-299 78 28. Vi vill ha din anmälan senast 30 september.
 
Elisabeth Berggård
Scilla Chefsstöd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar