27 januari 2016

Ohövlighet smittar

"Ohövligt beteende riskerar att sprida sig och är orsak till att många inte trivs på sin arbetsplats"
Citatet är hämtat ur en artikel i DN den 12 januari 2016. Där refereras till ett forskningsprojekt på Institutionen för psykologi vid Lunds universitet. Forskarna har i studien gjort en enkät till 6 000 personer.

Av de som svarat på enkäten uppger 75%  att de under minst ett-två tillfällen under året har blivit utsatta för ohövlighet. Det visade sig i studien, att om någon beter sig ohövligt tar andra efter. Man tar i större utsträckning efter kollegor som uppför sig ohövligt, än om chefer är ohövliga. Ohövligheten riskerar enligt forskarna att "bli en ond cirkel, som kan få stora effekter på hela arbetsplatsen". Ohövlighet är "subtilt, tvetydigt och svårare att upptäcka" enligt studien, men kan leda till stress och påverka den mentala och fysiska hälsan, då beteendet är fördolt.

Hur möta ohövlighet? Ett av de viktigaste redskapen vi tränar på under en UGL-kurs är att ge feedback. Syftet med feed-back är att utveckla relationen mellan oss, att stärka den genom att tala om vad jag uppskattar eller vad jag vill personen ska göra mindre av i relation till oss. Ett verkningsfullt sätt att ge feed-back är ett s k Jag-budskap: Beskriv beteendet, beskriv din känsla, din önskan/behov och kanske också konsekvensen. Exempel:" När du inte lyssnade på mig under mötet, blev jag irriterad. jag önskar att du lyssnar på vad jag har att säga, så kommer också vårt samarbete att fungera bättre."

Vill du träna på feed-back och få många andra redskap att använda i dina relationer? Anmäl dig till någon av våra UGL-kurser i Skellefteå eller Abisko. Läs mer här.
Elisabeth Berggård
Scilla Chefsstöd AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar